Volvo Ocean Race i förändring

Maj 23, 2018 by

Volvo Ocean Race i förändring

För lag som tävlar i Volvo Ocean Race idag är det bara en liten del av jobbet att offra komfort för framgångens. Det var dock annorlunda 1973, då var tyngdpunkten mer på att skapa som ett litet hem och heltidskockar och vin var en självklarhet.

Nu är fokus mer på sporten, att vinna. De båtar som används idag liknar mer Formel1-racingbilar än de båtar som användes i begynnelsen av Volvo Ocean Race.

Det fina vinet och de vällagade köttet är utbytt mot avsaltat vatten, rehydrerad pulvermat och proteinstänger. Besättningen vid båtarna är många såväl världsmästare som olympiska mästare och båtarna är utrustad med direktuppkoppling och GPS-system. Att vara aktiv på sociala medier är i princip ett måste. Allting kan följas på internet, minut för minut.

Tack vare denna moderna tekniken kan nu en global publik följa besättningarna dygnet runt live via twitter, Facebook, instagram och andra sociala medier.

Båtarna

Men trots alla tekniska framsteg inom tekniken så kan man inte förneka att seglingstävlingen fortfarande är ett av de tuffaste uthållighetsevenemangen i sportens värld.

Under åren har Volvo Ocean Race oftast gått via följande etappmål:

Start i Europe, ofta Spanien eller Storbritannien.

Delmål i Sydafrika, ofta Kapstaden.

Vardera delmål i Mellanöstern, Asien samt Australien eller Nya Zeeland.

Dessutom Sydamerikas östkust så man rundar Kap Horn, stoppet ofta i Brasilien.

Delmål i USA och så slutmål tillbaka i Europa, inte sällan Storbritannien.

2001 när Volvo tog över som ägare till tävlingen så lades slutmålet i Göteborg.

Till kappseglingen 2005-2006 användes VO 70-båtar, som är större än de tidigare. Dessa båtar har även ett smart system för att kunna ändra kölens lutning i sidled.

Eftersom båtarna utsätts för extrema påfrestningar så fick flera av de deltagande båtarna problem med att konstruktionen inte var kraftig nog.

Senare införde man en entypsbåt kallad Volvo Ocean 65 med vilken samtliga lag nu seglar med, de är identiska och har framtagits av tävlingen.

Svenskar i topp

1997-1998 var första gången en svensk båt vann. Namnet på båten var EF Language och det var av båttypen W 60 med rorsman Paul Cayard. Som exempel så gjorde tävlingen följande stopp den gången: start i Southampton (Storbritannien) och sen vidare till Kapstaden (Sydafrika), Fremantle (Australien), Sydney (Australien), Auckland (Nya Zeeland), Sao Sebastiao (Brasilien), Fort Lauderdale (USA), Baltimore (USA), La Rochelle (Frankrike) och målgång åter i Southampton.

Andra gången Sverige tog hem segern var 2008-2009 med Torben Grael som rorsman, båten var då av typen VO 70.

Seger

Det finns inga direkta prispengar för vinnarna, att få se sitt namn etsat i en av Silver Ocean Rings-troféens silverringar sägs vara ett pris utan jämförelse för en seglare som växt upp med drömmar om att få delta i loppet. Precis som deras förebilder förmodligen gjort innan dess. De som vigt sitt liv åt att jaga en seger i Volvo Ocean Race.

Loppets koncept är enkelt, det är en dygnet runt-ansträngning i detta det ultimata ocean-maratonet där världens absolut bästa seglare kämpar mot varandra över världens farligaste och tuffaste vatten.

Relaterade inlägg

Dela detta