Båthistoria

Båthistoria

Vad är båthistoria egentligen? Den första användningen av vattenburna fartyg registrerades redan 4000 f-Kr. Båtar är fortfarande viktiga hjälpmedel för rörelse, även om de förändrats i form under dess 6 000-åriga historia. Själva det faktum att båtar kan identifieras ganska enkelt i illustrationer av den stora antiken visar hur långsam utvecklingen var för bara 150 år sedan.

Tidiga roddfartyg

De äldsta historiska bevisen på båtar fanns i Egypten med en bakgrund från år 4000 f-kr. Det fan uppsättningar av egyptiska båtar som bara användes för att bära obelisker på Nilen från Övre Egypten som var så långa som 100 fot (100 meter), längre än något annat krigsfartyg som konstruerats under denna era. De egyptiska båtarna har vanligtvis segel såväl som åror. Eftersom de var begränsade till Nilen och beroende av vindar i en smal kanal, var det nödvändigt att använda rodd. Detta blev allt viktigare för de flesta när egypterna började våga sig ut på det grunda vattnet i Medelhavet och Röda havet. De flesta tidiga Nilbåtar hade ett enda fyrkantigt segel såväl som en nivå, eller rad, med roddar. Snabbt därefter sattes flera nivåer i bruk, eftersom det var svårt att manövrera längre båtar i det öppna havet. Den senare romerska tvånivå- och trenivåbåtarna var vanligast, men ibland användes mer än ett dussin av åror för att driva de största båtarna.

Navigering

Navigering i havet började bland egypterna redan under det tredje årtusendet f-kr. Resor till Kreta var bland de tidigaste, följt av resor till Fenicien och senare via kanalen som band Nilen till Röda havet. Senare gjorde man handelsresor och seglade längs Afrikas östra kust. Enligt den grekiska historikern Herodotus från 500-talet f.Kr. skickade kungen av Egypten ungefär 600 f.Kr. en flotta från en Röda havshamn och som återvände till Egypten via Medelhavet efter en resa på mer än två år.

Navigering

Grundläggande funktioner för krigsfartyg och lastfartyg avgjorde båtarnas design. Eftersom stridsfartyg ställde krav på hög hastighet, tillräckligt med utrymme för betydande besättning och förmåga att manövrera när som helst i vilken riktning som helst, blev långa, smala roddfartyg standarden för krigsfartyg. Däremot, handelsfartyg som behövde bärga mycket som möjligt med så liten besättning som möjligt, blev handelsfartyget rundare i form. Handelsfartyget krävde ökat fribord (höjd mellan vattenlinjen och övre däcknivå), eftersom svällningen i de större haven. Långa åror var besvärliga och förlorade snabbt kraft. När kungar och handlare snart började inse behovet av specialiserade fartyg blev fartygsdesign en viktig affärsmöjlighet. Båtdesignen har därefter utvecklats mycket dom senaste åren och fram till idag har man till och med eldrivna fordon.

Båtarna har utvecklats i prestanda och storlek samt kapacitet. Dagens båtar är betydligt snabbare och har kapacitet att frakta gods utan besättning. Vi har studerat båtar som agerar helt autonomt, det vill säga båtar som drivs helt utan båtförare eller kapten. Och dessutom att det till och med utvecklats båtar som helt drivs av el. Fokus på hållbarhet och miljö har blivit allt större. Vi ser mycket fram emot att del av denna utveckling för att kunna förmedla vidare detta i kommande artiklar.