Att segla som ett proffs

Att segla som ett proffs

Fokus kommer att ligga på saker du kanske inte visste om segling. Det är inte vinden som är farlig för båtar utan vågorna. En storm med rimlig styrka kan inte orsaka skador på båtens skrov. Vinden kan inte heller vända båten. Men en våg som drivs av vinden kan skölja bort all utrustning och människor från däcket, och vid en vältning kan båten sjunka. Jag pratar om kryssningsbåtar och 6-8 meters vågor. Det är inte lätt att stöta på en riktig storm och dessutom en orkan om du inte letar efter den. Många människor runt om i världen har seglat i 20 år och har aldrig stött på extremt väder. Men om du verkligen vill, finns det platser på jorden där ett möte med Poseidon i all sin härlighet garanteras.

Varv

Under de senaste decennierna har båttillverkningen genomgått dramatiska förändringar. Et efter en annat varv, som länge har producerat seriösa och ganska dyra segelbåtar för världsresor, flerdagarsresor och så vidare, i konkurs. I sin tur visas en oöverträffad tillväxt av varv som tillverkar massmarknadsbåtar för fritidsbåtar. Detaljhandelspriset på båtar sjunker, kvaliteten försämras, kvantiteten växer. Beneteau, Jeanneau, Bayern, Hanse, Dufour, Elan, etc är varven som producerar båtar som ingen skulle ha tagit på allvar för 30–40 år sedan. Hallberg-Rassy, Najad, Oyster, Westerly, Rival, Sadler, etc är antingen redan konkurs eller på gränsen till konkurs. Segling har förändrats från ett sätt att resa till ett sätt att tävla och åka till havs för en avslappnad segling. Detta är evolution, och det är okej.

Lyxbåtar

Många tror att det inte finns några riktigt lyxiga segelbåtar – bara motorbåtar. Det är inte sant. Google Perini Navi till exempel. I allmänhet kostar en väldigt cool segelbåt lika mycket som en väldigt cool motorbåt. Det är en fråga om smak. Så en stor segelbåt betyder inte att ägaren ännu inte har sparat till en motorbåt. Segelbåtar kommer att existera fram till det ögonblick då någon inte kommer att uppfinna något annat relativt ekonomiskt sätt att röra sig på vatten utan att begränsa räckvidden.

För att korsa något av haven på en motorbåt måste du ha en stor bränsletillförsel som måste lagras någonstans, så denna båt måste vara av lämplig storlek. I båtar fungerar det så här: längden är direkt proportionell mot kostnaden. Därför är det få som har råd med en motorbåtresa runt om i världen. En segelbåt från 6 meter är redan ett riktigt fartyg där du kan segla i öppna ytor. Men så snart en konventionell kärnreaktor i storleken på en tändsticksask visas, kommer seglare att byta till denna rörelsemetod och segelbåtar kommer att finnas kvar för gammalskolor och idrottare. Detta är vad som hände med fotografisk film. Men allt detta är inte 100%.

Reparation

Britterna säger att segling handlar om att hitta sätt att reparera en båt på. Det är sant. Yachterna går sönder hela tiden. Helt hemska driftsförhållanden (skakningar, salt, belastningar, ultraviolett ljus), en galen mängd reservdelar, besättningen som inte vet vad den gör – allt detta är anledningarna till att ägaren av en båt ständigt reparerar något. Ja, du kan köpa en båt för lite pengar, men du måste investera dagligen. Även om du har ett smart par händer, inte har något emot att vara hemlös och inte behöver några bekvämligheter, kan du göra det med ett minimum av finansiella investeringar.